PROJECT IN WIT-RUSLAND -
WOONEENHEDEN VOOR VERSTANDELIJK BEPERKTE JONGEREN KALINOVKA
Initiatief: Stichting Weeshuizen Belarus
Bijdrage: €18.228
Partner: Kopyl School Orphan house
Geplande uitvoering: eind 2011
Dit project is ons aangedragen door de stichting Wilde Ganzen en we willen graag dit goede initiatief van Stichting Weeshuizen Belarus ondersteunen.
Door dit project komt een huis beschikbaar dat bestaat uit vier aparte wooneenheden voor kinderen met een lichte verstandelijke of lichamelijke beperking. Tijdens hun verblijf in de wooneenheden leren de kinderen zich voor te bereiden op een zelfstandig leven in de maatschappij. Met de bouw van de wooneenheden wordt de maatschappelijke integratie van gehandicapte kinderen bevorderd.
De Kopyl school staat in het piepkleine dorpje Kalinovka, in de regio Minsk, Wit-Rusland. De school begeleidt 130 kinderen met een lichte lichamelijke of verstandelijke beperking, in de leeftijd van 15 tot 19 jaar. Er zijn evenveel jongens als meisjes.
De school biedt de leerlingen een aangepaste opleiding. Bijvoorbeeld het houden van vee en het telen van fruit. Op school wonen en leren de kinderen in groepen. Daar wordt, noodgedwongen, een strenge discipline toegepast. De privacy is helaas beperkt.
Deskundigen uit Wit-Rusland begeleiden de staf en de kinderen. De staf, in totaal 85 mensen, is gemotiveerd en betrokken. Pedagogen en psychologen geven advies. Zij werken samen met deskundigen uit Nederland: inzichten en ervaringen worden uitgewisseld. Uitwisselingsbezoeken worden afgelegd, zowel in Wit-Rusland als in Nederland.
De lokale autoriteiten in Wit-Rusland zijn zeer geïnteresseerd in de aanpak van de Kopylschool. Zij steunden eerdere initiatieven van harte. Dat doen zij ook met het nieuwe initiatief: de bouw van een huis met vier aparte wooneenheden voor de oudere kinderen. Elke wooneenheid krijgt een eigen voordeur. Na voltooiing van de bouw betaalt de lokale overheid de lopende kosten.
Tijdens hun verblijf in de wooneenheden leren de kinderen, in de leeftijd van 17 tot 19 jaar, zich voor te bereiden op een zelfstandig leven in de maatschappij. Elke wooneenheid telt twee kinderen. Er is voor gekozen om geen grotere groep te vormen, om de zelfredzaamheid van de kinderen te bevorderen. Dankzij de bouw van de wooneenheden kan de maatschappelijke integratie van de kinderen worden gestimuleerd. Na twee jaar opleiding en voorbereiding op hun integratie in de samenleving, verlaten de kinderen Kopylschool met een diploma. Belangrijker nog: zij verlaten de school met zelfvertrouwen. De overheid zorgt voor werk en huisvesting. De Kopylschool heeft zich tot een modelschool ontwikkeld en is een voorbeeld geworden voor anderen, hoe je kinderen met een licht verstandelijke of lichamelijke beperking kunt helpen om te slagen in de maatschappij.The Thom Foundation wil dit mooie project graag ondersteunen!
Voor meer informatie over dit project, neem contact op met TTF.